تاریخچه ی آسانسور در جهان آسانسور آتیس اتفاقات مهم آسانسور در تاریخ

تاریخچه ی آسانسور در جهان آسانسور آتیس اتفاقات مهم آسانسور در تاریخ

در انگلستان در سال 1823 دو معمار با نام “هامر” و “برتون” به عنوان یک جاذبه ی گردشگری، اتاقکی به نام اتاق صعود شرکت آسانسور و پله برقی آتیس ساختند. این اتاق صعود در مرکز لندن بود و به واسطه ی نیروی بخار کار میکرد. این جاذبه ی گردشگری افراد را تا ارتفاع زیادی بالا می برد و آنها می توانستند تمام شهر را در یک نظر تماشا کنند. در این سال از دیگ های بخار برای جابجایی افراد استفاده نمی کردند. قبل از زمان ویترووس معمار، در مصر باستان و در حدود 2500 سال پیش از میلاد، بر طبق اسناد به جا مانده، کارگرانی که اهرام مصر را ساخته اند از نوعی بالابر برای حمل وسایل سنگین به طبقات بالاتر بهتره می بردند. همچنین در حدود 500 سال پیش از میلاد در ایران، ساخت بنایی مانند تخت جمشید با آن عظمت، بدون استفاده از وسایلی مانند آسانسور یا بالابرها ممکن نبوده است.

  • اگر این دسترسی به آسانسور از سطوح مختلف وجود داشته باشد، در این صورت پائین ترین طبقه، طبقه اصلی محسوب خواهد شد.
  • برخلاف آسانسورهای پنوماتیک آسانسورهای پیچی محدودیتی برای تعداد مسافر ندارند و می‌توانیم از آنها در ابعاد بسیار کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ استفاده کنیم.
  • تاریخچه ورود آسانسور به ایرانبعد از سیر تحولی که آسانسور داشت، نوبت نصب در ساختمان های مسکونی و سازمان ها رسید.
  • اخیراً آسانسورهای هیدرولیکی نیز جای خود را در بین کاربران خانگی باز کرده‌اند.

آسانسورها قیمت های بسیار متفاوتی دارند که ضروری است با توجه به میزان بودجه ای که در اختیار دارید و پس از بررسی انواع سیستم ها در مراکز مختلف، سیستمی که مناسب ساختمان شما بوده و قیمت آن نیز مناسب و منطقی است را خریداری کنید. برای خرید آسانسور در وهله نخست باید نوع نیاز شما به آسانسور مشخص شود. به طوری که ابعاد ساختمان، محل قرار گرفتن آن، حفر چاهک و … از جمله مواردی است که باید در وضعیت کلی ساختمان در نظر گرفته شود. بالابرها برای اینکه بتوانند از سرعت بسیار مطلوبی برخوردار باشد، بایستی به شکل ادواری مورد سرویس قرار بگیرند. رگلاژ، تعمیر، تعویض قطعات معیوب و غیره از مهمترین اقداماتی می باشد که در سرویس بالابرها مورد توجه قرار می گیرند. توصیه می شود که سرویس بالابر خود را به دست افراد باتجربه در این زمینه بسپارید.

درب لولایی آسانسور | طرح گل فانتزی | عرض 70

آسانسورهای پنوماتیکآسانسورهای پنوماتیک فاقد موتورخانه بوده و بیشتر برای خانه های ۲ تا ۴ طبقه (دوبلکس و …) نصب می شوند و جهت جابجایی بار و انسان به صورت محدود قابل استفاده هستند. آسانسورهای پنوماتیک به طور متوسط توانایی جا به جایی حدود ۲۴۰ کیلوگرم بار را دارند و از سیستم وکیوم برای ایجاد حرکت کابین استفاده می کنند. از معایبی که این سیستم دارد پر سر و صدا بودن آن است و از مزایای آن، می توان به صرفه جویی در فضا اشاره کرد. آسانسور هیدرولیکآسانسور هیدرولیک نوع دیگری از آسانسورها بوده که به وسیله فشار روغن موجود در پمپ روغن و جک هیدرولیک، کابین آسانسور به حرکت در می آید و بار یا انسان را جا به جا می کند. از آسانسورهای هیدرولیکی برای ارتفاعات کم تر استفاده می شود.

چاه آسانسور

امکان این‌که در هرلحظه از شبانه‌روز بین از تعداد زیادی پله برای رفت‌وآمد بین طبقات استفاده شود، مشکل بزرگی بود که عملاً باعث می‌شد انسان‌ها از بنای ساختمان‌های مرتفع چشم‌پوشی کنند. اما ابداع آسانسور به‌یک‌باره این چالش بزرگ را از پیش روی انسان‌ها برداشت. در این مقاله قصد داریم تا درباره آسانسور و انواع آن به‌طور مفصل بحث کنیم. نصب آسانسورهای نیاز به ایجاد چاه یا قرار دادن موتور خانه بر روی پشت بام ندارد همچنین برای نصب این آسانسورها، از برق تک‌فاز استفاده می‌شود که خطر برق گرفتگی را بسیار پایین می‌آورد.

ایراد دیگر این سیستم متغیر بودن سطح کابین با طبقات با بارهای متفاوت است چون به دلیل عدم اطلاع موتور از وزن کابین (پر یا خالی بودن آن) همیشه نیروی یکسانی به موتور وارد می‌شود. ایراد دیگر این سیستم آسیب‌هایی است که در دراز مدت به موتور به دلیل اتصال ناگهانی ولتاژ وارد و باعث کاهش عمر مفید آن می‌شود. ضمناً این شوک در هنگام استارت آسانسور باعث نوسان ناگهانی ولتاژ می‌شود که نه تنها برای آسانسور بلکه برای سایر وسایل برقی مضر است. هر چند از این آسانسورها دیگر نصب نمی‌شود اما تعداد قابل توجهی از این آسانسورهای قدیمی در حال کار کردن هستند. در هنگام توقف آسانسور به علت بالا بودن اندازه حرکت (تکانه) کابین گاهی اوقات موتور به صورت ژنراتوری کار می‌کند و نیاز است که انرژی تولید شده توسط موتور در جایی تخلیه شود. به همین منظور از یک مقاومت با توان بالا جهت تخلیه این انرژی استفاده می‌شود که به آن اصطلاحاً مقاومت ترمز گفته می‌شود.

مثلاً (9/9/1) 19×6 یعنی به معنای شش رشته، 19 عدد تك سیم در هر رشته و 9 تك سیم در لایه خارجی و 9 تك سیم در لایه داخلی و یك تك سیم در وسط ( شاه سیم) رشته می باشد. بی شک هزینه های مربوط به استفاده از این مدل بالابرها بسیار بالاتر از دیگر انواع بالابرها است. در ته چاله یا گودال آسانسور باید ضرب گیرهای مناسب تعبیه شده باشد. در صورت شکستن کابل‌ها، سیستم‌های امنیتی مختلفی برای حفاظت از کسانی که درون اسانسور هستند وجود دارد. یک یا چند اتاقک آسانسور (جعبه‌های فلزی)که بالا و پایین می‌روند.